Viktig information gällande serviceärenden:
En konsekvens av covid-19 är tyvärr att vi och våra servicepartners servicefunktioner nu tillfälligt minskat och i vissa fall till och med stängt. Detta medför i vissa fall längre hanteringstid än vanligt för reparationer. Detta är något vi beklagar och vi ber om din förståelse för den uppkomna situationen. I den mån en reparation inte krävs snarast ber vi dig vänligen att avvakta med att skicka din utrustning till oss, eftersom vi i nuläget inte kan förbinda oss till våra vanliga servicenivåer. I de fall det inte går att avvakta ber vi dig använda vårt formulär här för att registrera din service.
Samtal och e-postmeddelanden hanteras under tiden som vanligt. Om du behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss. Vi kommer att fortsätta att uppdatera dig när situationen förändras.
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär och tackar för din förståelse.
Garanti
Hur lång garantitid har jag?
Det är ofta först när en produkt börjar krångla som man funderar över hur lång garanti produkten i fråga har. Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd.
Undantag för de produkter vi erbjuder 1 år eller mindre är följande produkter:
- Datorprodukter
- Telefoni
- Intimprodukter
- Reservdelar
- Bärbart ljud
- Varor märkt som ”begagnat”
- Förbrukningsvaror
- Tillbehör *
*projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år. Garantitiden för batterin är 6 månader om inget annat anges i produktmanualen.
Produktgarantin för LCD/Plasma-skärmar ges med förbehåll för pixelfel. Vid pixelfel hänvisar vi till tillverkarens pixelgaranti, vilka skiljer sig från produkt till produkt.
Vad täcker min garanti?
Garantin gäller för funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Fel som uppstått vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende omfattas inte av garantin. Garantin täcker ej heller så kallade handhavandefel, vilket inkluderar felaktig inställd produkt eller olycksskador, till exempel tappskadad display på en mobiltelefon, fuktskada eller mjukvarufel.
För oss som återförsäljare är det i många fall svårt att avgöra ifall ett visst fel täcks av garantin. Därför använder vi oss uteslutande av auktoriserade serviceverkstäder för att du som kund skall få bästa möjliga service.
Fel inom garantitiden
Om du skulle få problem med en produkt inom garantitiden kan produkten skickas för garantikontroll hos verkstad. En garantiservice har en ledtid på 3-4 veckor och resulterar ofta i att produkten repareras eller byts ut. Vi håller alltid en uppföljning på ditt serviceärende för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss. För att upprätta ett garantiärende kan du besöka en av våra Lagershopar eller kontakta vår kundservice. Tänk på att alltid ha ditt kvittonummer tillgängligt, samt att vi kan behöva produktens serienummer om du behöver skicka in den till oss.
Upprätta ett garantiärende
Om du skulle få problem med en produkt inom garantitiden kan produkten skickas för garantikontroll hos verkstad. En garantiservice har en ledtid på 2-3 veckor och resulterar ofta i att produkten repareras eller byts ut. Vi håller alltid en uppföljning på ditt serviceärende för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss.
Reklamationsrätt
Vad är reklamationsrätt?
Som konsument har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Om du vill åberopa din reklamationsrätt så ligger bevisbördan på dig som konsument, du behöver alltså bevisa att felet med produkten går att härleda till produktens ursprung och inte uppstått på grund av slitage eller yttre åverkan.
Fel utanför garantitiden
I det fall du önskar reklamera din produkt ber vi dig kontakta oss inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten. Vid utnyttjande av reklamation står du som kund för kostnaderna fram tills att det konstateras ett fel som täcks av reklamationsrätten, vid godkänt ärende ersätter vi dig kostnader som uppkommit i ärendet såsom eventuell fraktkostnad, eller reseersättning.
Åberopa reklamationsrätten
I det fall du önskar åberopa din reklamationsrätt ber vi dig kontakta oss inom två månader från att du upptäcker felet på produkten. Vi håller alltid en uppföljning på ditt serviceärende för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss. Tänk på att alltid ha ditt kvitto-/ordernummer tillgängligt när du kontaktar oss.
Reklamationsrätten avser enbart köp som görs som privatperson och ej företagsköp.